روش ثابت نگه داشتن کودک در وی سی یو جی با تخت بیبی فیکس

شرکت پژوهشگران تندرستی کادوس جمعه 10 دی 1400 - 20:26
روش ثابت نگه داشتن کودک در وی سی یو جی با تخت بیبی فیکس
سیستویورتروگرام ادراری یا وی سی یو جی (VCUG) یکی از روش های تصویر برداری سیستم ادراری است. این روش که شامل چند مرحله عکس برداری از مثانه و سیستم ادراری است نیاز به فیکس ماندن کودک دارد که در بسیاری از مواقع این مهم براحتی اتفاق نمی افتد.

مطلب پایین روشی را معرفی می کنند که با کمک تخت نگهدارنده بیبی فیکس Babyfix ثابت نگهداشتن نوزاد و شیرخوار بسیار آسان و انجام وی سی یو جی با سرعت بیشتری انجام خواهد گرفت. اما قبل از هرچیز لازم است خلاصه ای از مراحل انجام VCUG ارائه گردد.

سیستویورتروگرام ادراری چیست؟

سیستوریوتروگرام ادراری (VCUG) آزمایشی است که از سیستم ادراری عکس می گیرد. مثانه بیمار با مایعی به نام ماده حاجب یا کنتراست پرمی شود..  سپس هنگام پر شدن مثانه و همچنین هنگام ادرار کردن بیمار (بیش ادرار) تصاویری از مثانه و کلیه ها گرفته می شود.  این تصاویر به پزشکان کمک می کند تا مشکلات زیر را ببینند:

  • مثانه
  • مجرای خروجی ادرار، لوله ای که مثانه را به قسمت خارجی بدن متصل می کند
  • حالب ها، لوله هایی که کلیه ها را به مثانه متصل می کنند

سیستویورتروگرام ادرار چگونه انجام می شود؟

تصاویر سیستویورتروگرام تخلیه ادراری با اشعه ایکس ی اشعه ایکس انجام می شود.

یک دستگاه، اشعه ایکس را از طریق شکم می گذارند و تصاویر روی رایانه ضبط می شوند.  تصاویر اشعه ایکس سیاه و سفید هستند.  برخی از اعضای بدن مانند استخوان ها در عکس رادیوگرافی سفید به نظر می رسند. برخی از اعضای بدن مانند کلیه ها و مثانه به سختی در عکسبرداری با اشعه ایکس دیده می شوند. ماده حاجب مورد استفاده باعث ، دیدن دستگاه ادراری در عکس رادیوگرافی می شود. این عکس ها برای وضوح بهتر نیاز به بی حرکتی بیمار دارد که این مهم گاها توسط والدین و یا کیسه های شن انجام می گیرد. 

چگونه با تخت نگهدارنده بیبی فیکس Babyfix می توان شیرخوار را برای مراحل VCUG ثابت نگه داشت؟

تخت نگهدارنده کودک بیبی فیکس Babyfix که از نوعی پلاستیک مدیکال گراید بنام ABS-50 ساخته شده است بدلیل ساختار آن که، فاقد قطعات فلزی است هیچگونه مشکلی در مراحل انجام رادیوگرافی ها مختلف مانند VCUG ، Chest X-Ray و سی تی اسکن ایجاد نمی کند. یکی دیگر از ویژگی های مهم تخت بیبی فیکس ساختار ویژه آن است که کاملا صاف و صیقلی است و بدلیل ارگونومی مناسب هیچگونه ترومایی مانند ترومای ناشی از فشارهای نامتقارن اندام ها بدلیل فیکس کردن های سنتی(مثلا توسط والدین) ایجاد نمی نماید.

در تصاویر پایین شیرخوار 30 روزه توسط  تخت بیبی فیکس، براحتی و با آرامش ثابت نگه داشته است. برای تصاویر KUB ، پر شدن Filling، و ادرار کردن Voiding نیازی به جابجایی خاصی ندارد. درمورد عکس های ابلیک راست و چپ فقط لازم است به ترتیب ابتدا تسمه های دست و پای چپ باز شود و مانند عکس مثلا توسط مادر با هدایت کارشناس به اندازه کافی به سمت مقابل کشیده شود و در مورد سمت چپ هم با همین روال انجام شود.

تصاویر پایین، گرافی های VCUG است که با تخت نگهدارنده بیبی فیکس Babyfix گرفته شده است:

    

   

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد